Kind – ouder – school

Wij zien ouders graag als partner en vinden ook de inbreng van het kind zélf heel waardevol. Ons doel is om elkaar wederzijds (kind – ouder – school) te ondersteunen en willen graag de brede ontwikkeling van uw kind met elkaar afstemmen met als doel het leren, de motivatie en de ontwikkeling van leerlingen te bevorderen.

Daarom hebben we op school gedurende een schooljaar een aantal vaste gespreksmomenten op de kalender staan.

Bij de groepen 1 / 2 worden ouders na 6 weken uitgenodigd voor een eerste gesprek. Na elk rapport volgt een oudergesprek waarbij de ontwikkeling van het kind n.a.v. de ontwikkelingslijnen vanuit het kleuter leerlingvolgsysteem MijnKleutergroep worden besproken.

Vanaf groep 3 starten we elk schooljaar met kennismakingsgesprekken. Dit gesprek is gericht op het beter leren kennen van het kind. Ouders weten immers hoe zij met bepaald gedrag kunnen omgaan, weten waar het kind behoefte aan heeft, waar extra aandacht voor nodig is.  We zien u voor wat uw kind betreft als expert waar we graag gebruik van maken. Ook kunnen zaken als bijzonderheden in de ontwikkeling, samenstelling van het gezin, specifieke kind-, gezondheids- en gedragskenmerken aan de orde komen.

In december hebben we in elk leerjaar vanaf groep 3 gesprekken waarbij de nadruk van het gesprek ligt op het  welbevinden van de kinderen. Vanaf groep 5 voeren we dit gesprek over welbevinden met het kind erbij.

Rond februari / maart zijn er oudergesprekken die zich meer richten op de leerprestaties van uw kind. Tijdens dit gesprek worden doelen en resultaten van de leerling doorgenomen, maar ook de sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind.

Naast de vaste gespreksmomenten is het altijd mogelijk om in overleg met de leerkracht op andere momenten met elkaar in gesprek te gaan. Dit kan zowel op initiatief van de ouder/verzorger als van de leerkracht.